فاکتور برگشت از فروش چیست؟

در برخی موارد ممکن است خریدار از کالایی که خرید کرده به دلیل مشکلاتی نظیر داشتن کیفیت پایین، معیوب یا شکسته بودن، عدم تطابق با نیازهای خرید و هر مشکل دیگری کالا را مرجوع کند.

 

فاکتورها جزو سندهای تجاری پرکاربرد بوده و استفاده از آن‌ها بسیار متداول است. در فاکتورها مواردی چون نوع، تعداد و قیمت اقلام خریداری شده درج می‌شود. در واقع فاکتور است که ثابت می‌کند خریدار در چه تاریخی، چه تعداد جنس از فروشنده و به چه قیمت خریداری نموده است. رایج‌ترین مطالبات در دادگاه‌ها مطالبات ناشی از اسناد عادی است.

جالب است بدانید که فاکتور نیز نمونه‌ای از سند محسوب می‌شود. احتمالاً نام فاکتور برگشت از فروش را شنیده‌اید اما آیا می‌دانید این برگشت از فروش چه نوع سندی است؟ در این مطلب از سری مطالب آموزش حسابداری قصد داریم به بررسی فاکتور برگشت از فروش بپردازیم، با ما همراه باشید.

برگشت از فروش چیست؟

در برخی موارد ممکن است خریدار از کالایی که خرید کرده به دلیل مشکلاتی نظیر داشتن کیفیت پایین، معیوب یا شکسته بودن، عدم تطابق با نیازهای خرید و هر مشکل دیگری کالا را مرجوع کند. در صورتی که کالا به صورت اعتباری خریداری شده باشد به صورت اعتباری هم عودت داده می‌شود و فاکتور برگشت از فروش برای سیستم حسابداری فروشنده صادر خواهد شد. لازم است کالا در سیستم برگشت از فروش ثبت شده و ضمیمه سند حسابداری موردنظر شود. این کار به‌منظور تأیید مدارک ارزش‌افزوده و اظهارنامه مالیاتی توسط سازمان انجام می‌شود.

فاکتور برگشت از فروش رسمی چیست؟

فاکتور برگشت از فروش رسمی باید بر اساس قوانین وزارت امور اقتصاد و دارایی تنظیم شده و مورد تأیید دارایی کشور باشد. این در صورتی است که فاکتور غیررسمی فقط به‌منظور اطلاع مشتریان تهیه شده و استانداردها و قوانین مرود نظر دارایی در آن لحاظ نمی‌شود. به همین دلیل فقط ارائهٔ فاکتور رسمی به سازمان‌های مربوطه امکان‌پذیر است.

فاکتور برگشت از فروش رسمی چیست؟

برگشت از فروش و تخفیفات چیست؟

کالاهایی که دچار آسیب شده‌اند یا به‌نوعی مرجوعی هستند برگشت از فروش ثبت می‌شود. این شکل کالاها که به صورت اعتباری انجام شده می‌شود، مشتری کالا را برگشت می‌دهد و فاکتور برگشت از فروش صادر می‌شود.

در رابطه تخفیفات گفتنی است که بعضی مواقع فروشنده برای رسیدن زودتر به مطالبات خود برای خریدارانی که به صورت نقدی خرید می‌کنند، تخفیفاتی روی کالاهای خود می‌گذارند.

 

انواع تخفیفات و برگشت از فروش کالا

ما در این قسمت برای شما در مورد انواع تخفیف توضیح بیشتری می‌دهیم:

تخفیفات تجاری

تخفیف تجاری یعنی کم‌کردن قیمت عرف کالا در بازار توسط فروشنده که به خریدار ارائه می‌دهد. معمولاً تخفیفات تجاری در خریدهای عمده مدنظر گرفته می‌شود. حتی چانه‌زنی که خریدار در یک خرید معمولی دارد، به‌عنوان تخفیف تجاری است و آن را به‌عنوان تخفیف توافقی می‌شناسند. تخفیف تجاری در دفتر فروش ثبت نمی‌شود.

تخفیف مدنظر گرفته برای کالای معیوب

زمانی که خریدار کالای معامله شده‌ای را که خریداری می‌کند معیوب باشد، این شرایط برای او محیا می‌شود که کالای موردنظر را یا برگشت داده یا بابت عیب کالا تخفیفی از فروشنده بگیرد. به این نوع تخفیف، تخفیف بابت کالای معیوب می‌گویند. تخفیف کالا بابت معیوب بودن آن در دفاتر فروشنده، در یک حساب به نام برگشت از فروش و تخفیفات ثبت می‌شود.

بخشنامه مالیاتی برگشت از فروش چیست؟

یکی از مهم‌ترین اقدامات مدنظر سازمان امور مالیاتی کشور در خرید و فروش‌ها معتبر بودن برگشت از فروش اقلام است. البته اهمیت پیش‌فاکتور نیز به همین اندازه بالاست. به‌منظور همگام‌سازی سیستم‌های مالیاتی شما باید در سامانه‌های مالیات بر ارزش افزوده و ماده ۱۶۹ و همچنین در دفاتر از روش‌های ارائه برگشت از فروش در معاملات خود آگاه باشید.

این کار به شما کمک می‌کند که سیستم حسابداری‌تان با مشکلاتی نظیر رد شدن مواجه نشود و هم با مستندات کافی قابل اثبات باشد. متن بخشنامه مالیاتی برگشت از فروش که مدتی پیش از طرف سازمان امور مالیاتی منتشر شد به شرح ذیل است:

حسب اطلاعات واصله در مواردی که مودیان اقدام به صدور فاکتور یا پیش‌فاکتور برای عرضه کالا و یا ارائه خدمت می‌نمایند لیکن به دلایلی و با توافق طرفین معامله و با ارائه اسناد و مدارک مثبته معامله محقق نگردیده و یا نسبت به برگشت آن اقدام شده است، به‌منظور هماهنگی و ایجاد وحدت رویه مقرر می‌دارد.

منظور این بخشنامه در واقع اعمال موارد قانون مالیات بر ارزش‌افزوده است. به‌عبارت‌دیگر نحوهٔ انجام اقدامات در خصوص برگشت از فروش به‌منظور قابل‌قبول بودن این مکانیزم. بر طبق مواد ۴ و ۵ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مبنای تعلق مالیات و ارزش‌افزوده، عرضه کالا و ارائهٔ خدمت است. بنابراین اگر پس از صدور پیش‌فاکتور (از جمله در موارد اخذ وام بانکی) یا فاکتور انجام معامله تحقق نیابد یا برگشت آن طبق بررسی دفاتر هر دو طرف معامله و سایر اسناد و مدارک احراز شود مطالبه مالیات و ارزش‌افزوده از فروشنده و خریدار موضوعیت نداشته و به‌تبع آن اعتبار مالیاتی قابل‌پذیرش نیست.

نکتهٔ مهم در این قسمت، بیشتر در مورد فاکتورها و پیش‌فاکتورهایی است که در خصوص اخذ وام بانکی صادر می‌شوند. بنا بر تأکید سازمان امور مالیاتی صدور فاکتورهای این‌چنینی مبنی بر انجام معامله خواهد بود و در صورت انجام نشدن معامله و صدور فاکتور این یک عملیات صوری محسوب می‌شود؛ بنابراین مبنای ممنوعیت در محاسبه مالیات‌، عدم تحقق معامله یا همان به سرانجام نرسیدن معامله است.

لازم به ذکر است در مواردی که اطلاعات مربوط به پیش‌فاکتور و یا فاکتور در سامانه‌های مربوط به سازمان امور مالیاتی درج شده باشد نپذیرفتن آن به‌عنوان معامله و به تبع مشمول نشدن مالیات و عوارض ارزش‌افزوده منوط به اصلاح فاکتور یا پیش‌فاکتور موردنظر توسط طرفین معامله در سامانه‌های مزبور خواهد بود؛ بنابراین در صورت انجام یک معامله و صدور فاکتور و پس از آن فسخ معامله باید بلافاصله در دو سامانه گزارش‌دهی سازمان امور مالیاتی اصلاحات صورت گیرد. در هر دوره مودیان می‌توانند یک‌بار این اقدام را انجام دهند.

 

ثبت برگشت از فروش چگونه انجام می شود؟

 

 

 

راهکار قبولی برگشت از فروش توسط سازمان امور مالیاتی

تمامی شرکت‌ها و مؤسسات باید به‌منظور مورد تأیید بودن فاکتورهای برگشت از فروش ثبت شده در سیستم حسابداری خود راهکارهایی را در نظر داشته باشند. این فاکتورها باید به تأیید مسئولین سازمان امور مالیاتی کشور برسند. برخی از راهکارها به شرح ذیل است:

  • برای فاکتورهای مرجوعی و برگشتی که با نام فروش صادر شده‌اند، صدور فاکتورهایی تحت عنوان برگشت از فروش کالا ضروری است. این فاکتورها باید پس از تکمیل برای سازمان امور مالیاتی چاپ شده و در اختیار ممیزین قرار داده شوند.
  • فقط برای برگشت کالاهایی که فروخته شده‌اند صورت‌حساب برگشت از فروش زده می‌شود و این مورد شامل خدمات نخواهد شد.
  • شماره فاکتورهایی که برای برگشت از فروش صادر می‌شوند باید با توجه به آخرین شماره فاکتور صادر شدهٔ مشابه در سال قبل باشد. اما در برخی موارد ممکن است شکل فاکتورهای مورداستفاده در سال جدید تغییر کند؛ در چنین شرایطی از شماره ۰۰۰۱ شروع می‌کنیم. علاوه بر این باید تمامی فاکتورهای برگشت از فروش سال گذشته بایگانی و نگهداری شوند تا در صورت لزوم برای تأیید فاکتورهای جدید به سازمان ارائه شوند.
  • ثبت فاکتور برگشت از فروش اهمیت بسیار بالایی دارد بنابراین باید در ثبت درست آن‌ها دقت بالایی به خرج دهید و در صورت نیاز تمامی این فاکتورها را در اختیار مأموران مالیاتی قرار دهید.
  • اگر می‌خواهید فاکتور برگشت از فروش مورد تأیید مأموران سازمان امور مالیاتی باشد باید صورت‌حساب برگشت از فروش را نیز دریافت نموده و در کنار سند حسابداری مربوط به آن قرار دهید.

ذخیره برگشت از فروش چیست؟

برای ذخیره برگشت از فروش در پایان سال به این روش عمل می‌شود: در صورتی که بهای تمام‌شدهٔ کالا ۶۰ درصد مبلغ فروش آن باشد. در این قسمت اعداد فرضی هستند:

  • برگشت از فروش: ۳۰۰۰۰
  • ذخیره برگشت از فروش: ۳۰۰۰۰
  • موجودی کالا: ۱۸۰۰۰
  • بهای تمام شده: ۱۸۰۰۰

ثبت برگشت از فروش چگونه انجام می شود؟

ثبت سند برگشت از فروش به دائمی و یا ادواری بودن روش حسابداری شما بستگی دارد. علاوه بر این به دلیل مربوط بودن فروش به سال قبل این موضوع نیز حائز اهمیت خواهد بود. در وهلهٔ اول ثبت برگشت از فروش در حالت عادی را مورد بررسی قرار داده و سپس ثبت سند برگشت از فروش مربوط به سال قبل را مرور خواهیم کرد.

ثبت فروش در روش حسابداری ادواری

  • بدهکاران تجاری بدهکار
  • فروش کالا بستانکار

ثبت برگشت از فروش در روش حسابداری ادواری

  • برگشت از فروش بدهکار
  • بدهکاران تجاری بستانکار

ثبت فروش در روش حسابداری دائمی

  • بهای تمام شده کالا بدهکار
  • موجودی کالا بستانکار
  • بدهکاران تجاری بدهکار
  • فروش کالا بستانکار

ثبت برگشت از فروش در روش حسابداری دائمی

  • موجودی کالا بدهکار
  • بهای تمام شده کالا بستانکار
  • برگشت از فروش کالا بدهکار
  • بدهکاران تجاری بستانکار

حال برای برگشت از فروش سال قبل دیگر نمی‌توان از بهای تمام شده کالا و یا حساب برگشت از فروش آن استفاده کرد و به جای آن باید از حساب سود و زیان انباشته استفاده شود.

ثبت برگشت از فروش سال گذشته در روش حسابداری ادواری

  • سود و زیان انباشته بدهکار
  • بدهکاران تجاری بستانکار

ثبت برگشت از فروش سال گذشته در روش حسابداری دائمی

  • موجودی کالا بدهکار
  • سود و زیان انباشته بستانکار
  • سود و زیان انباشته بدهکار
  • بدهکاران تجاری بستانکار