مالیات کارتخوان: نحوه ثبت، محاسبه و استعلام مالیات دستگاه پوز

سوالی که خیلی از مغازه‌دارها و صاحبان شرکت‌ها با آنها روبرو می‌شوند، این است که “آیا با وصل کردن دستگاه کارت‌خوان خودم به پرونده مالیاتی، مالیات بیشتری باید پرداخت کنم؟”.

شما با وصل کردن دستگاه کارت‌خوان به پرونده مالیاتی در سامانه‌ای سازمان امور مالیاتی برای این کار تعبیه کرده است مالیات جدیدی پرداخت نمی‌کنید. در حقیقت اداره امور مالیاتی از اتصال دستگاه کارت‌خوان به پرونده مالیاتی برای این استفاده می‌کند که درآمدهای صاحبان مشاغل را با شفافیت بیشتری شناسایی کند. بنابراین خیالتان راحت باشد که با اتصال دستگاه کارت‌خوان مغازه یا شرکت به پرونده مالیات بر درآمد به هیچ عنوان مالیات بیشتری پرداخت نخواهید کرد. در این مطلب از سری مقالات آموزش مالیات، به بررسی نحوه محاسبه و پرداخت مالیات دستگاه کارتخوان می‌پردازیم.

 

 

فرمول محاسبه مالیات کارتخوان 1401؛ مالیات کارتخوان چند درصد است؟

برای محاسبه مالیات کارتخوان از فرمول جدیدی استفاده نمی‌شود، بلکه همان فرمولی که برای محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل به کار می‌رفت در اینجا هم قابل استفاده است. بر اساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، همه تراکنش‌هایی که به وسیله دستگاه پوز انجام می‌شوند فعالیت شغلی به حساب می‌آیند و به آنها مالیات تعلق می‌گیرد.

بر این اساس نرخ مالیات دستگاه کارتخوان به صورت زیر است:

  • 15 درصد: به ازای مازاد سودی که نسبت به رقم 35 میلیون و 600 هزار تومان کسب می‌کنید تا مقدار 50 میلیون تومان
  • 20 درصد: به ازای مازاد سود نسبت به رقم 50 میلیون تومان تا مقدار 100 میلیون تومان
  • 25 درصد: به ازای مازاد مبلغی که بیش از 100 میلیون تومان سود کسب کرده‌اید.

برای استعلام مالیات کارتخوان چه باید کرد؟

برای اینکه بتوانید تمامی دستگاه‌های کارت‌خوانی که به اسم شما در سامانه الکترونیک خدمات قضایی ثبت شده است را ببینید باید در سامانه my.tax.gov.ir ثبت نام کنید. در این سامانه شما می‌توانید علاوه بر دستگاه‌های کارت‌خوانی که به اسم شما ثبت شده است، همه درگاه‌های پرداخت الکترونیکی که به نام شما ثبت شده است را هم ببینید. اما در صورتی که در درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور ثبت نام نکرده‌اید ابتدا باید در این سامانه عملیات ثبت نام را انجام دهید.

 

استعلام مالیات کارتخوان

 

ثبت نام مالیات کارتخوان چگونه انجام می‌شود؟

پس از ثبت نام در سامانه my.tax.gov.ir و ورود به این سامانه در قسمت راست صفحه بر روی گزینه “ساماندهی پذیرنده‌های بانکی” کلیک کنید. در صفحه جدیدی که باز می‌شود امکان  “الصاق به پرونده” یا “درخواست غیرفعال‌سازی” برای دستگاه‌های پوز و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی وجود دارد.

در قسمت دستگاه‌های کارت‌خوان الصاق نشده می‌توانید بر روی الصاق به پرونده کلیک کنید تا دستگاه پوز شما به پرونده مالیاتی مغازه شما وصل شود.

 

 

ثبت نام مالیات کارتخوان

 

سایت مالیات کارتخوان چیست؟

وارد درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir شوید و با توجه به اینکه شخص حقیقی یا حقوقی هستید در این سامانه ثبت نام کنید. به صورت پیش فرض وقتی وارد این سایت می‌شوید به عنوان شخص حقیقی می‌توانید ثبت نام کنید ولی اگر شخص حقوقی هستید می‌توانید در قسمت پایین این صفحه بر روی دکمه “ثبت نام اشخاص حقوقی” کلیک کنید. ثبت نام در این سامانه به سادگی انجام می‌شود.

 

 

سایت مالیات کارتخوان

 

لغو مالیات کارتخوان چگونه انجام می‌شود؟

با ورود به قسمت “ساماندهی پذیرنده‌های بانکی” تمام دستگاه‌های کارت‌خوان و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی که به نام شما ثبت شده است را می‌توانید مشاهده کنید. علاوه بر این دستگاه‌های کارت‌خوانی که به نام شما ثبت شده است به تفکیک بر اساس دستگاه‌های کارت‌خوان الصاق شده به پرونده مالیاتی و دستگاه‌های کارت‌خوان الصاق نشده به پرونده مالیاتی قابل مشاهده است. در قسمت پایین این صفحه دستگاه‌های کارت‌خوانی که به بانک مرکزی برای غیرفعال سازی معرفی خواهند شد را نیز می‌توانید مشاهده کنید.

در این صفحه امکان  “درخواست غیرفعال‌سازی”  برای دستگاه‌های پوز و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی فراهم شده است تا شما به هر دلیلی نیاز به غیرفعال سازی دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت الکترونیک خودتان داشتید بتوانید این کار را به سادگی انجام دهید.

 

 

لغو مالیات کارتخوان چگونه انجام می‌شود؟

 

مالیات کارتخوان سوپرمارکت چگونه محاسبه می‌شود؟

بعضی از سوپرمارکت‌ها هستند که هنوز پرونده مالیاتی خودشان را در اداره امور مالیاتی تشکیل نداده‌اند و تعداد زیادی از سوپرمارکت دارها هم اطلاعات درستی درباره نحوه محاسبه مالیات خودشان ندارند. نداشتن اطلاعات دقیق درباره قوانین مالیاتی می‌تواند هزینه‌ها و جرائم سنگینی را به بار آورد. قدم اول برای پرداخت مالیات توسط صاحب سوپرمارکت این است که اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی کند. برای تشکیل پرونده مالیاتی ابتدا باید به اداره امور مالیاتی منطقه خودتان رجوع کنید.

مالیات کارتخوان سوپرمارکت بر اساس نرخ‌هایی که در قسمت “محاسبه مالیات کارتخوان” گفتیم محاسبه می‌شود. در اینجا برای اینکه نحوه محاسبه مالیات دستگاه پوز را بهتر متوجه شوید یک مثال برای شما می‌زنیم.

اگر شما سالانه 250 میلیون تومان درآمد از مغازه خودتان کسب می‌کنید و هزینه‌های شما برابر با 170 میلیون تومان است، آنگاه سود شما برابر با 80 میلیون تومان می‌شود. 35 میلیون و 600 هزار تومان از این سود معاف از مالیات است. از 35 میلیون و 600 هزار تومان تا 50 میلیون تومان برابر با 14 میلیون و 400 هزار تومان می‌شود که مالیات آن با نرخ 15% محاسبه می‌شود و از 50 میلیون تا 80 میلیون که برابر با 30 میلیون تومان است با نرخ مالیات 25% محاسبه خواهد شد.

خلاصه محاسبات مالیات مثال بالا به صورت زیر است:

(15%*14400000)+(20%*30000000)= 2160000+6000000=8160000

 

 

سوالات متداول

برای ثبت مالیات دستگاه کارتخوان چه کاری باید کرد؟

پس از ثبت نام در سامانه my.tax.gov.ir و ورود به این سامانه در قسمت راست صفحه بر روی گزینه “ساماندهی پذیرنده‌های بانکی” کلیک کنید. در صفحه جدیدی که باز می‌شود امکان  “الصاق به پرونده” یا “درخواست غیرفعال‌سازی” برای دستگاه‌های پوز و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی وجود دارد.

 

 

مالیات دستگاه کارتخوان سوپر مارکت چقدر است؟

در سال 1401 مبلغ 35 میلیون و 600 هزار تومان از سود سالیانه سوپر مارکت‌ها معاف از پرداخت مالیات است. اگر سود سالیانه شما بیشتر از این رقم است باید بر اساس درصدهای زیر مالیات فروشگاه خودتان را پرداخت کنید:

  • 15 درصد: به ازای مازاد سودی که نسبت به رقم 35 میلیون و 600 هزار تومان کسب می‌کنید تا مقدار 50 میلیون تومان
  • 20 درصد: به ازای مازاد سود نسبت به رقم 50 میلیون تومان تا مقدار 100 میلیون تومان
  • 25 درصد: به ازای مازاد مبلغی که بیش از 100 میلیون تومان سود کسب کرده‌اید.